Daisypath Wedding tickers

torsdag 7 oktober 2010

Beskrivning till våra inbjudningskort

Som lovat kommer här bilder och beskrivning på hur jag gjort våra inbjudningskort. Är det något du undrar över är det bara att fråga, skicka en kommentar. Våra kort är 21 x 10 cm när de är klara och får plats i kuvert som är 22 x 11 cm, sk. DL-kuvert.

Det här använde jag:

  • 1 A4 färgat papper (våra köpta på Bokia, 85:-/50 st, det går åt 1 A4/inbjudan)
  • 1 A4 silverpapper (våra köpta på Panduro 59,90 :-/10 st, 1 A4 räcker till 3 inbjudningar)
  • 1 A4 vitt 140 g (våra köpta på Bokia 40 :-/50 st, det går åt 1 A4/inbjudan)
  • band och ev. rosett att dekorera inbjudan med (våra köpta via E-bay)
  • 1-2 stämplar
  • Stämpeldyna (jag använder VersaMark som är transparent)
  • Embossingpulver (jag använder silver)
  • Embossingfön
  • Skärmaskin
  • Bigare (eller baksidan av en matkniv, använd inte något som är för vasst, då skär du sönder pappret)
  • Dubbelhäftande tejp och/eller lim
Jag har börjat med att göra inbjudningstexten och informationsbladen på datorn. Jag har använt Publisher som jag tycker är betydligt bättre än Word men använd det program du känner dig mest bekväm i. Jag har gjort en tunn ram runt varje textruta för att sedan enkelt kunna klippa eller skära dem i rätt storlek. Gör du samma storlek som mig får alla dessa textrutor plats på 1A4. Storleken på dem är följande:

  • Inbjudningstexten: 19 x 8 cm
  • Informationsblad 1: 13,5 x 8 cm
  • Informationsblad 2: 12 x 8 cm
  • Informationsblad 3: 10 x 8 cm
Så här gjorde jag kortet:

1. Börja med att skära till alla papper. Skär ut inbjudan och informationsbladen och skär det färgade pappret i 2 bitar som ska vara 21 x 10 cm. Skär ut en bit ur silverpappret som är 20 x 9 cm och en remsa som är ca. 10 x 2 cm. Var noga med hur du skär ut detta så att du får ut material till 3 inbjudningar, det är lite pussel men det går.

2. Ta det ena färgade pappret och biga (vik och tryck till med bigare eller matkniv för att få en skarp vikning) 1 cm på ena kortsidan, klipp av hörnen på den vikta delen, se bilden till vänster. På andra kortsidan viker och bigar du 5 cm, det här kommer att bilda fickan där informationsbladen sitter. Vill du ha en stämpel på ditt kort är det läge att göra den nu. Titta på bilden till vänster så ser du vilket håll stämpeln ska vara på, den blir på baksidan av det pappret du vikt. Du förstår hur det ska vara när du ser kortet färdigmonterat.

Läs mer om stämpling här och om embossing här








3. Vänd pappret du just stämplat. Nu ska du göra fickan som håller informationsbladen. Limma eller tejpa fast den silvriga remsan innan du viker ihop fickan. Håll koll på att det blir rakt. Limma eller tejpa sedan på sidorna, jag har använt dubbelhäftande tejp. Jag har låtit den röda skyddsplasten sitta kvar här för att du ska se hur jag tejpat. Tejpa så nära kanten som möjligt. Dra bort skyddsplasten och vik upp fickan.




Silverremsan kan vara längre än 10 cm, klipp då bara bort det överflödiga på kanterna.











4. Nu ska du sätta ihop de båda färgade papperna. På samma sida som du har stämpeln sätter du dubbelhäftande tejp eller lim på den vikta delen med bortklippta hörn. Dra bort skyddstejpen och lägg de båda papperna kortsida mot kortsida och tryck ner "flärpen" på det andra pappret så att de fastnar i varann. Kortsidan på det andra pappret ska hamna precis på vikningen.













Så här ser det ut från baksidan då papperna är hoplimmade.











5. Dags att sätta på inbjudningstexten. Tejpa fast det silvriga pappret på insidan av kortet, den uppvikta delen av det färdiga kortet ska hamna över inbjudningstexten. Det silvriga pappret ska alltså sitta över "flärpen".

Jag rekommenderar inte att du använder vanligt limstift, pappret blir oftast bubbligt av detta. Använd dubbelhäftande tejp eller "snigeltejp". Centrera silverpappret så att det hamnar 0,5 cm från alla kanter.











6. Dekorera inbjudningspappret med band, rosett, blomma, stämpel eller vad du vill. Fäst sedan detta centrerat över silverpappret, ytterligare 0,5 cm från kanten.









7. Stoppa ner dina informationsblad i fickan.

8. Tada! Din inbjudan är nu klar!

3 kommentarer:

  1. Hej! Vad fint det blir! Och mycket bra beskrivet! Nu ska jag bara fundera på hur mycket pyssel jag fixar..
    /Fru 2011kanske

    SvaraRadera
  2. Hej! Vilka vackra och smart konstruerade inbjudningskort! Vi kommer att utgå från samma modell till vår inbjudan.

    Undrar var det går att köpa samma typ av band och rosett som ni hade (har kollat E-bay men hittade inte)?
    /Julibrud

    SvaraRadera