Daisypath Wedding tickers

onsdag 4 augusti 2010

Allt du behöver veta om stämplar

Att använda stämplar är ett roligt och enkelt sätt att få det där lilla extra på kortet du tillverkat själv. Eller på festprogrammet eller inbjudan till ditt bröllop. Användningsområdena är givetvis många. Här får du all information du behöver för att lyckas med dina stämplar. Observera att bilderna blir större om du klickar på dem.

Olika typer av stämplar

Det finns 3 olika typer av stämplar:

1. Trämonterad stämpel - stämpeln är färdigmonterad på en träkloss i varierande storlek. Fördelen med dessa är att de är just färdigmonterade, du behöver inte göra någonting med dem innan du börjar stämpla. Nackdelen är att de oftast är dyra och de tar mycket förvaringsplats.
2. Omonterad stämpel - Det här är bara själva gummistämpeln, den måste monteras innan den kan användas. S.k. EZ-mount är det man oftast använder då en omonterad stämpel ska monteras, det är ett ca 5 mm tjockt ark där ena sidan är extremt klistrig och den andra är statisk för att fastna på akrylblock. För att montera drar du bort skyddspappret på den klistriga sidan och klistrar fast din stämpel, sedan måste du klippa med en mycket vass sax så nära motivet som möjligt utan att klippa i det. Dra bort skyddspappret på andra sidan och din stämpel är klar. Till vänster ser du baksidan på en monterad stämpel. Att köpa omonterade stämplar är billigare men det krävs en del jobb innan de kan användas. De är också enkla att förvara.
3. Clearstamps - De här stämplarna är genomskinliga och de fäster på akrylblocken, de är precis som trämonterade klara att användas. De säljs oftast i set med flera stämplar. Fördelen med dessa är att du ser precis var du stämplar och de är enkla att förvara. Nackdelen är att de är de dyraste stämplarna, men trots det föredrar många (däribland jag) att använda clearstamps.
4. Akrylblock - eller akrylkloss. Denna används till dina monterade stämplar och dina clearstamps som enkelt fastnar på blocket. Det finns i olika storlekar och är ca 1 cm tjocka.

Det här behöver du när du stämpar

1. Rengöringsvätska - Finns både i spray (bilden) som används tillsammans med nr. 2 eller som "duttpenna".
2. Rengöringsdyna - Är öppningsbar och i den finns två dynor. Se mer nedan hur man rengör stämplarna.
3. Stämpel - givetvis. Här en trämonterad stämpel.
4. Papper - Det du ska stämpla på. Det kan vara bra att ha något lagom mjukt under för att få lite dämpning, på bilden har jag en skärmatta.
5. Stämpeldyna - Det finns en uppsjö av olika typer, märken och färger. Olika stämpelfärger är bra till olika saker, ska du exempelvis embossa (se inlägget embossing) behöver du en stämpelfärg som torkar långsamt. För att få mer koll på de olika typerna rekommenderar jag dig att läsa på den här sidan, en superbra guide till de olika stämpeldynorna. Oftast har man flera olika sorter och såklart flera olika färger, prova lite olika märken och typer så hittar du snart ett märke du trivs bra med. Jag använder oftast Staz On som är vattenfast och snabbtorkande om jag inte ska embossa.

Stämpla

Har du en lite större stämpeldyna är det enklast att lägga den på bordet och sedan "dutta" stämpeln i dynan. Har du däremot en liten dyna (ex. Versa Color) är det enklare om du håller stämpeln i ena handen och dynan i andra och duttar dynan mot stämpeln. Försök att få ett jämt tryck över stämpeln så att det inte hamnar färg utanför motivet.





Se till att du fått ordentligt med färg på den ytan som ska stämplas och att det inte kommit färg på det som inte ska stämplas, i blombladen på det här exemplet vill jag inte ha någon färg, det är inte det som är motivet.








Tryck med ett jämnt och hårt tryck på det ställe du vill stämpla. Är det en stor stämpel kan du behöva trycka med hela handen. Här är det viktigt att du inte vickar på stämpeln, då blir trycket ojämnt. Lyft försiktigt stämpeln rakt upp så riskerar du inte att få bläck där du inte vill ha det och då förstöra din stämpling.






Så här blir det när man vickat på stämpeln. Motivet är inte jämt och på sina ställen är det dubbelstämplat. Inte ett bra stämpeltryck, alltså.










Så här ska motivet se ut, jämt med färg och motivet du stämplat motsvarar gummit på stämpeln. Just den här blomman har inte helt jämna blad och var kanske därför inte ett bra exempel men du ser skillnaden mot bilden ovanför.







Rengöra dina stämplar

Stämplar som rengörs och förvaras på rätt sätt håller betydligt längre. Därför är det viktigt att göra rent dem varje gång du använt dem. Jag har provat både "duttrengöring" och det här till vänster och jag föredrar rengöringsdynan.
Spraya 1-2 gånger på den dynan som ska vara våt, oftast är den löstagbar så att du kan skölja av den, eller så finns det en markering i form av en droppe intill den.




Gnugga stämpeln på den våta dynan först. Tittar du på stämpeln nu så är den kladdig men färgen har lossnat. Gnugga därefter stämpeln på den torra dynan. Klart! Stämpeln är som ny igen! Du kan behöva gnugga olika mycket beroende vilken typ av stämpeldyna du använt men även stämplar som inte rengjorts på månader blir rena här.





Förvaring av stämplarna

Jag har provat ett flertal sätt att förvara mina monterade stämplar och jag har nu hittat det, i mitt tycke, absolut bästa. Jag har köpt vanliga fotofickor som har öppningen uppåt, dessa är köpta på Clas Ohlson för en billig peng. Jag har sedan klippt ut vita papper i 10x15 cm så att de passar i fickan. På dessa har jag stämplat upp motivet och sedan färglagt för att det ska se lite roligare ut. Jag försöker också skriva tillverkare och namn på stämpeln, det glömmer jag bort annars.











På motsvarande ficka på baksidan stoppar jag ner stämpeln. Är det en stor stämpel får den en egen ficka medan flera små får dela ficka. Sedan sätter jag in fotofickorna i en vanlig pärm och det är enkelt att bläddra igenom för att hitta den stämpel man söker. Har man som jag flera pärmar kan man sortera dem, exempelvis jul/vinter, sommar, kärlek/bröllop osv.

Pärmarna förvarar jag sedan på en hylla i hobbyrummet och de är enkla att komma åt.

De trämonterade stämplarna förvaras i en låda för DVD-skivor som är köpt på IKEA. Jag försöker att inte köpa trämonterade då de tar mer plats.






Mina clearstamps förvarar jag i likadana pärmar. Jag stämplar upp alla stämplar i ett set på ett vanligt skrivarpapper som jag sedan laminerar. Även här skriver jag tillverkare och namn på stämplarna. Jag gör sedan hål i pappret och sätter in i pärmen.















Stämplarna fäster på det laminerade pappret så jag sätter dem direkt på baksidan. Har du använt ett vanligt skrivarpapper (80g) ser du stämplingen på baksidan och därför ser du direkt om en stämpel saknas.

Mellan de laminerade arken sätter jag ett tomt A4 för att stämplarna inte ska fastna även i nästkommande ark.












Jag hoppas att du får nytta av all den här informationen. Har du inte stämplat tidigare kommer du att märka att det är roligt och beroendeframkallande. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar