- Provar man andras vigselringar blir man aldrig gift.
- Provar man en brudkrona för skojs skull blir man inte heller gift.
- Den som syr sin brudklänning själv får gråta lika många tårar som hon syr stygn.
- Bröllop som ingås mellan sista skörd och första sådd blir lyckliga och varar länge.
- Dubbelbröllop ska man akta sig för, ett av dem blir alltid olyckligt.
- Två syskon ska inte gifta sig samtidigt, då blir det inte lycka för någon.
- Brudparet ska stå så nära varandra som möjligt under vigseln om de vill ha ett lyckligt äktenskap.
- Dagen före bröllopsdagen är "brudens väder". Som vädret är den dagen är också brudens sinnelag.
- Dagen för brudens dag är brudgummens dag och som vädret är den dagen är också brudgummens sinnelag.
- Bröllopsdagens väder är "brudparets väder" och som vädret är den dagen blir också äktenskapet.
- Den som har sin högra fot något framför den andres vid vigseln blir den rådande i äktenskapet.
- Den som svarar "ja" högst blir den bestämmande.
- Smyckas bröllopsbordet med vackra blommor blir de blivande barnen vackra.
- Regn och snö i brudkronan varslar om rikedom. Regn varslar också om tårar.
- Ju mer sönderriven brudslöjan blir vid bröllopet, ju lyckligare blir äktenskapet.
- Om bruden har för trånga skor blir det trång i äktenskapet och om hennes kängsnören lossnar blir maken otrogen
- Blomstrar myrtenkronan, vissnar bruden. Om den istället torkar, blomstrar bruden.
- Bruden ska ha en silverslant i skon under vigseln. Då kommer pengar alltid att finnas. Och för säkerhets skull är det bra att ha en silverslant i vardera strumpan. Det medför lycka och rikedom.
- Glömmer brudgummen ringen blir det ett stormigt äktenskap.
- Tappar man ringen strax efter vigseln, bådar detta ett olyckligt äktenskap.
tisdag 17 augusti 2010
Bröllopsskrock
Servettvikning / servettbrytning
Jag hittade också Kattis Produktion med bilder och beskrivning på flera olika brytningar. Alla dessa vikningar är så fina så nu vet jag inte om jag vill ha servettringar men jag ska ända ta mig tid att göra några för att se hur det blir.
En sida på engelska som har mängder av olika vikningar med bilder och beskrivningar är Napkinfoldingguide



Kronan - Bild från Napkinfoldingguide

Fancy silverware pouch fold - Bild från Napkinfoldingguide

Basic silverware pouch fold - Bild från Napkinfoldingguide
Necktie fold - Bild från Napkinfoldingguide
måndag 16 augusti 2010
Save the date
Dessa kort skickas ut flera månader innan bröllopet för att göra gästerna uppmärksamma på att de ska hålla denna dag i almanackan ledig eftersom att ni då ska gifta er. Att skicka ut dessa kort rekommenderas kanske främst för de brudpar som gifter sig under semestertider.

"Kalle Bengtsson & Stina Johansson gifter sig lördagen den 14 juli. Formell inbjudan skickas längre fram"
"Lördagen den 14 juli blir Kalle och Stina äkta makar. Inbjudan och detaljer kommer längre fram".
"Boka den 14 juli i er kalender för den stora festen. När inbjudan kommer får ni veta resten. Kalle och Stina"
"Vill att ni ska boka en dag
Som vi önskar spendera i lag
En dag fylld av glädje & romantik
en fest ingen annan lik
Så lämna i kalendern 14/7 till de blivande tu
För vad som väntas ni kanske anar nu
Vill att ni ska förgylla dagen och vara vår gäst
Ser framemot en oförglömlig fest.
Kalle och Stina"
Nytt projekt - Servettringar
Bröllopsbingo
martinaa.se
Klicka här så öppnas bilden nedan som Worddokument. Du kan använda bingot precis som det är eller anpassa det till er och era gäster. Att föredra är ju att inte alla gäster har likadana bingobrickor, möblera om rutorna och hitta på andra saker att skriva i rutorna.

söndag 15 augusti 2010
Så här kan man också gå in i kyrkan
Gullig gest för att hedra mödrarna
Det här tyckte jag lät så himla fint och vackert så jag ville dela med mig till er.
fredag 13 augusti 2010
Udda inbjudningar


Bild från: Hanson Ellis
Flipflops som för tankarna till sommaren och stranden

Bild från: Frame Your Day
Det finns också en mängd par som gjort sin inbjudan som en film och sedan lagt ut på Youtube eller skickat som DVD till sina gäster.
Bara fantasin sätter gränserna!
Fina frimärken

Bild från Posten.se
torsdag 12 augusti 2010
Mat och alkohol till bröllopet
De flesta av dessa val har än så länge inte varit ett problem. Men nu står vi inför två val där vi inte kan bestämma oss. Nog för att vi har ett år på oss, men ändå...
Val nr. 1 gäller maten. Ska vi ha sittande 3-rätters plus tårta, buffé eller sittande 2-rätters plus tårta? Festen ska hållas i ett församlingshem så det är ingen restaurang vilket förmodligen hade gjort valet enklare. Det enda jag tror att vi räknat bort är 3-rätters då det känns som "kaka på kaka" med både dessert och sedan bröllopstårta. Kvar står valet mellan buffé och 2-rätters vilka båda har sina för- och nackdelar. Buffé är ledigare och kräver mindre personal medan 2-rätters känns mer "bröllop" plus att det blir enklare för värdparen att planera in tal. Har man buffé är det sällan samtliga gäster sitter till bords.
Val nr. 2 gäller alkoholen. Vi kommer att bjuda på all alkohol under middagen och festen och valet gäller hur denna alkohol ska inhandlas. Systembolaget är verkligen inte ett alternativ utan det står mellan att ta en dagstripp till Tyskland (vi bor ca 60 mil från Skåne) eller beställa via nätet. Även här har båda sina för- och nackdelar. Att handla via nätet är fruktansvärt smidigt, jag behöver inte ens lämna huset. Men det riskerar att bli dyrt om paketet fastnar i tullen och den risken finns ju såklart alltid. Å andra sidan är det inte direkt gratis att åka till Tyskland heller men där får man en liten minisemester på köpet.
Finns det någon läsare som har beställt hem alkohol via nätet? Hur har det fungerat och skulle du göra det igen?
onsdag 11 augusti 2010
Festprogrammet - ideér till innehåll
Meny och drinklista - Har du inte separata meny- eller drinkkort kan du skriva i festprogrammet vad som bjuds under kvällen.
Ordningsregler för kvällen - och då menar jag inte seriösa sådana utan mer humoristiska ordningsregler som exempelvis "medtagna smörgåsar lämnas till toastmastern" eller "intagen måltid återtas ej". Fler exempel hittar du här.
Berättelsen om hur paret träffades - Det är alltid roligt för gästerna att få berättelsen om hur ni träffades och kanske även hur det gick till när ni förlovade er. Detta kan göras antingen i textform eller som en tidsaxel som löper genom hela programmet.
Släktträd - Här väljer du om du bara vill ha med släktingarna eller om du också vill väva in vänner, kollegor osv.
Hur väl känner brudparet varandra - Här svarar ni på samma frågor om varandra. Exempelvis "Vad äter bruden helst?" Brudgummen svarar: "Kålpudding" Rätt svar: "Tacos". Eller "När ska man absolut inte be brudgummen om en tjänst?" Bruden svarar: "När han tittar på fotboll." Rätt svar: "När han tittar på Liverpoolsmatchen". Här kan man variera in i det oändliga men poängen är att få fram hur väl ni känner varann. Ju ovanligare frågorna är, desto roligare är det.
Information om gästerna i %-form - Exempelvis 48% av gästerna är män, 22% är gifta, 12 % är förlovade, 25% har barn, 8% kör Volvo, 9% gick i skolan med brudgummen osv.
Information om bröllopsresan - När ska ni åka, var ska ni åka, hur ska ni åka?
Roliga barncitat om kärlek och bröllop - Används ofta men det blir aldrig tråkigt om du frågar mig. För att ge ett exempel: Hur bestämmer man sig för vem man ska gifta sig med? -Du måste hitta någon som tycker om samma saker. Om du till exempel tycker om sport, ska hon tycka om att du tycker om sport, och förse dig med chips och dip under tiden. (Emil, 10 år)
Bordsplacering och gästpresentation - Antingen har man bordsplaceringen på en stor tavla och gästpresentationen i festprogrammet eller så har man både och. Gästinformation kan vara kort och relevant information, exempelvis "kusin till brudgummen, gift med XX" eller så gör man den lite roligare och skriver exempelvis "korsordsälskande rusdryckskrängare" om den som arbetar på Systembolaget. I den här tråden på Bröllopstorget hittar du en lista med roliga arbetsomskrivningar.
Allsånger och snapsvisor - Vill man ha med allsånger finns det en uppsjö av dem på nätet, några exempel hittar du bl.a här.
Tack - Till de som hjälpt till och självklart till gästerna.
Formatet och tjockleken på programmet varierar givetvis beroende på hur mycket du vill få plats med. Vi kommer ha ett program som är ett A4 vikt på längden, alltså långsmalt, och det består i dagsläget av 24 sidor, dvs. 6 papper.
Hoppas att du fått lite tips och ideér, dela gärna med dig av dina tips genom kommentarer, det tar jag tacksamt emot! :)
onsdag 4 augusti 2010
Embossing
För att embossa behöver du
2. Stämpeldyna - Dynan på bilden är färglös vilket innebär att det du stämplar knappt syns men det påverkar inte färgen på pulvret. Använder du exempelvis svart färg blir det färdiga motivet oftast mörkare. Jag använder i 9 fall av 10 dynan på bilden. Det som är viktigt är att du inte använder en snabbtorkande stämpelfärg, då hinner du inte hälla över pulvret innan motivet är torrt.
3. En stämpel - Eller embossingpenna som fungerar likadant som stämpeldynan på bilden, du ritar ditt eget motiv och embossar sen som vanligt. Pennan är såklart att föredra om du ska skriva ett namn eller liknande.
4. Embossingpulver - Pulver finns i alla möjliga färger, vanligast är förmodligen silver (som på bilden) och guld men jag har även turkos, röd, grön, blå, choklad med glitter, rosa osv. Vissa embossingpulver heter något med "Fine detail" eller liknande och dessa passar bättre till motiv där det är mycket smådetaljer. Prova dig fram och hitta det pulver du trivs bäst med.
5. Papper eller kort - Det du ska embossa på
6. Embossingfön - En värmepistol som värmer utan att blåsa bort pulvret. Vill du inte lägga pengar på en sådan här går det lika bra att använda brödrosten eller din spisplatta, håll pappret över tills pulvret smält, akta dock så att du inte bränner pappret. Att använda hårtorken är INGEN bra idé, även om den är varm kommer den att blåsa bort allt pulver...
Ett underlägg som tål värme är bra att ha för att inte skada bordet om det är ömtåligt. På bilden har jag en skärmatta som fungerar alldeles utmärkt.
Så här embossar du
Allt du behöver veta om stämplar
Det finns 3 olika typer av stämplar:
2. Omonterad stämpel - Det här är bara själva gummistämpeln, den måste monteras innan den kan användas. S.k. EZ-mount är det man oftast använder då en omonterad stämpel ska monteras, det är ett ca 5 mm tjockt ark där ena sidan är extremt klistrig och den andra är statisk
3. Clearstamps - De här stämplarna är genomskinliga och de fäster på akrylblocken, de är precis som trämonterade klara att användas. De säljs oftast i set med flera stämplar. Fördelen med dessa är att du ser precis var du stämplar och de är enkla att förvara. Nackdelen är att de är de dyraste stämplarna, men trots det föredrar många (däribland jag) att använda clearstamps.
4. Akrylblock - eller akrylkloss. Denna används till dina monterade stämplar och dina clearstamps som enkelt fastnar på blocket. Det finns i olika storlekar och är ca 1 cm tjocka.
Det här behöver du när du stämpar
2. Rengöringsdyna - Är öppningsbar och i den finns två dynor. Se mer nedan hur man rengör stämplarna.
3. Stämpel - givetvis. Här en trämonterad stämpel.
4. Papper - Det du ska stämpla på. Det kan vara bra att ha något lagom mjukt under för att få lite dämpning, på bilden har jag en skärmatta.
5. Stämpeldyna - Det finns en uppsjö av olika typer, märken och färger. Olika stämpelfärger är bra till olika saker, ska du exempelvis embossa (se inlägget embossing) behöver du en stämpelfärg som torkar långsamt. För att få mer koll på de olika typerna rekommenderar jag dig att läsa på den här sidan, en superbra guide till de olika stämpeldynorna. Oftast har man flera olika sorter och såklart flera olika färger, prova lite olika märken och typer så hittar du snart ett märke du trivs bra med. Jag använder oftast Staz On som är vattenfast och snabbtorkande om jag inte ska embossa.
Stämpla
Rengöra dina stämplar
Spraya 1-2 gånger på den dynan som ska vara våt, oftast är den löstagbar så att du kan skölja av den, eller så finns det en markering i form av en droppe intill den.
Förvaring av stämplarna
Pärmarna förvarar jag sedan på en hylla i hobbyrummet och de är enkla att komma åt.
De trämonterade stämplarna förvaras i en låda för DVD-skivor som är köpt på IKEA. Jag försöker att inte köpa trämonterade då de tar mer plats.
Mellan de laminerade arken sätter jag ett tomt A4 för att stämplarna inte ska fastna även i nästkommande ark.
Jag hoppas att du får nytta av all den här informationen. Har du inte stämplat tidigare kommer du att märka att det är roligt och beroendeframkallande. Lycka till!
lördag 10 juli 2010
E-bay
Ett varningens finger bara, titta upp hur mycket frakten går på innan du beställer något, i vissa fall är frakten till Sverige orimligt hög och då hittar jag istället en annan säljare.



vet inte hur de faktiskt ser ut. Pris inkl. frakt: 93 kronor
Måste bara visa vad som kom i min brevlåda i veckan, det har ingenting med bröllopet att göra men det är så fint, så fint!

För det här underbara halsbandet och örhängena betalade jag 29 kronor. Inkl. frakt! Helt otroligt billigt! Hänget är hela 7,5 x 4 cm stort.
OBS! Samtliga bilder hämtade från respektive säljare på E-bay!
torsdag 1 juli 2010
Nedräknare
Om någon undrar så kommer nedräknaren ni ser högst upp i bloggen från Daisypath. Att göra den och få in den i bloggen är inte alls svårt:
1. Gå till Daisypath och välj den kategori du vill ha.
2. Gör sedan dina val och klicka "next" tills du kommer till sista sidan.
3. Här klickar du på "HTML" under "For webpages".
4. Kopiera texten du ser i rutan och gå in på din blogg.
5. Klicka på "design" och välj "lägg till gadget". I listan väljer du "HTML/Java Script". Klistra in texten i den stora rutan, du behöver inte skriva någon titel om du inte vill.
6. Väljer du att placera nedräknaren högst upp eller längst ner och du vill ha den centrerad skriver du "center" inom < > allra först och "/center" inom < > allra sist. Klicka sedan på "Spara".
Nu ska nedräkaren hamna där du vill! :)
Vad vi gjort hittills
För att kunna ha ett litet hum om var budgeten kommer att hamna gjorde vi en preliminär gästlista. Den kommer med all sannolikhet att ändras under det kommande året med både bortfall och nytillkomna, men vi vet på ett ungefär att vi kommer ha omkring 40-50 gäster. Vi har båda små familjer vilket vi just i detta sammanhanget är tacksamma över då varje gäst faktiskt kostar en del pengar.
Eftersom jag kommer att göra alla våra trycksaker själv har jag börjat titta på olika layouter på inbjudan, placeringskort och festprogram, jag återkommer kring dessa i separata inlägg. Jag tycker om att pyssla så att göra alla trycksaker själv var faktiskt en självklarhet, även ur ekonomisk synpunkt. Att köpa färdiggjorda kort är bekvämt men det kostar en hel del även om man inte har så många gäster. Sedan tror jag faktiskt också att ett egentillverkat kort glädjer gästerna något mer. Kanske det inte är så men jag vill gärna tro det.
Det som hittills varit svårast har varit att lägga upp en budget. Vi har ingen aning om vad mat till 40-50 personer kostar och än mindre hur mycket all dricka kommer att kosta. Hur mycket är vi beredda att betala för fotograf, klänning, kläder till P (som vi för övrigt inte vet om det blir frack, kostym eller något annat), frisör, tårta eller dekorationer? Ska gästerna få favours som nu är så populärt och ska vi köpa ris eller såpbubblor att dela ut i kyrkan?
Det är så himla mycket val man ska göra och det enda som kommer att avgöra är ekonomin. Vi är väl medvetna om att hela kalaset förmodligen kommer att kosta mer än vi tror hur mycket vi än försöker hålla igen.
Men en sak är då säker; det är fruktansvärt roligt att planera! :)
onsdag 30 juni 2010
Var börjar man?
Bröllopstorget och läste mig nästan blind på deras forum, där finns verkligen allt!
Ganska snart efter att vi bestämt oss för datum, som är "vår" dag, det datumet vi blev tillsammans och det datumet vi förlovade oss, var det dags att ringa och höra om det gick att boka kyrka. Jag har läst (ja, på Bröllopstorget) att vissa kyrkor och församlingar inte tar upp bokningar som ligger mer än ett år framåt i tiden. Tack och lov gällde detta inte vår kyrka. Vi bokade kyrkan och församlingslokalen då det var mer än 2 år kvar till vårt bröllop och det var inga problem.
Sedan började vi (läs: jag) prata om vilka färger vi ska ha på bröllopet. Detta har under det senaste året ändrats och nu har vi hamnat på vitt, silver och lavendel/lila. Därav bloggens färger :) Att välja den tredje färgen är minsann inte enkelt, vi har varit inne på både vinrött och svart men nu känns lila som en bra färg, passande för sommaren.
tisdag 29 juni 2010
Välkommen hit!
Eftersom vårt bröllop i allra högsta grad fortfarande är hemligt kommer jag inte att skriva ut våra namn eller några andra uppgifter som leder till att bröllopet blir offentligt innan inbjudningarna trillat ner i gästernas brevlådor.